علم موهبتی و علم اکتسابی

علم موهبتی و علم اکتسابی

مقام ولایت مطلقه موهبتى است، آن محتاج به درس خواندن نیست،.

از روز اولى كه حضرت بقیة الله متولد شد، تا وقتى پدر بزرگوارش از دنیا رحلت فرمود، پنج سال ـ‌یك خورده‌اى كم و زیاد‌ـ بیشتر نبود. این علم اكتسابى نیست، در مدت پنج سال یك بچه كوچكى ـ‌به حسب ظاهر از جنبه بشرى بچه است دیگر!‌ـ این نمى‌تواند تحصیل علم بكند كه به مقام امامت برسد، این ممكن نیست، بشر عادى! از جنبه‌ى بشرى دیگر! اگر بنا بشود تعلیمش كنند، به مدت پنج سال ممكن نیست بعد از پنج سال امام بشود، از اول این مقام هست.

لكن بعد از پنج سال سلطنت كبرى از نظر ظاهر منتقل به حضرت بقیة الله شده؛

چون مادامى كه امامى زنده باشد، آن امام بعدى ناطق نیست؛ یعنى باید تابع امام اول باشد، همین طورى كه آقا سیدالشهداء سلام الله علیه مادامى كه حضرت مجتبى زنده بودند، تابع بود. این از نظر ظاهر اگر چه آن مقام را دارد، هیچ فرقى ندارد، همه‌ى آنها یك نورند، لكن از نظر ظاهر مادامى كه امام قبلى زنده باشد، آن امام بعدى ـ‌ولو او هم باشد‌ـ اما باید تابع او باشد.

یك روایتى یادم آمد، آن را خدمتتان عرض بكنم،

الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنّه منظور از این روایت این است كه خاتم انبیاء مى‌فرماید این دو بزرگوار دو سید شباب اهل جنت [هستند]، یعنى اینها برابرند، هر دو مثل هم هستند، هیچ فرقى بین این دو تا نیست، مگر آن فرقى كه بین آن دو پسر خاله بود، حضرت عیسى و یحیى.

فرق بین حضرت عیسى و حضرت یحیى چه بود؟ این بود كه حضرت یحیى تابع حضرت عیسى بود، در آنجا فرق این بود،

اینجا هم هیچ فرقى بین این دو بزرگوار نیست مگر این كه آقا سیدالشهداء تابع امام حسن است.

لا فرق بینهما، هما سیدا شباب اهل الجنة، مساویان، متساویان، لا فرق بینهما الا آن فرقى كه بین آن دو پسر خاله بود، كه حضرت عیسى و حضرت یحیى ـ‌پسر خاله‌اند دیگر‌ـ

فرق بین آنها این بود كه حضرت یحیى با این كه او هم پیغمبر است مادامى كه حضرت عیسى هست او تابع اوست؛ یعنى او هر چه بفرماید این هم باید همان كار را بكند، در مقابل او نباید این رأى بدهد، از طرف خدا این طورى است.

امامى تا زنده است امام بعدى باید تابع او باشد،

آن وقت آن امام قبلى از نظر ظاهر كه از این دنیا رحلت فرمود؛ یعنى این لباس را كه عوض كرد، منتقل به عالم دیگر شد، آن وقت نوبت مى‌رسد سلطنت به این آقاى بعدى، امام بعدى.

كه سلطنت كبرى فعلا از مثل امشبى منتقل شده به حضرت بقیة الله صلوات الله علیه!

سلطنت كبرى یعنى كسى كه داراى مقام علم وَلَوى، ولایتى باشد و داراى مقام قدرت باشد، آن قدرت را خدا به او عطا كرده، این سلطنت بر كل كائنات دارد،.

از بیانات عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Clicky آیا می خواهید از آخرین مطالب با خبر شوید؟ ... خیر بله  
پیمایش به بالا