بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
محضر مبارك حضرت آيةاللَّه العظمى آقاى ميلانى – مدّ ظلّه العالى –
پس از عرض سلام و ارادت، در داستان غصب فدك از حضرت صديقه طاهره – سلام اللَّه عليها – خليفه اوّل، استدلال به حديث «نحن معاشر الانبياء لا نورّث ما تركناه صدقة» نمود و آن حضرت احتجاج به دو آيه شريفه «و وَرِثَ سليمانُ داودَ(1)» و «فَهَب لى مِن لَدُنْك وليّاً * يَرِثُنى ويَرِثُ من آلِ يعقوبَ(2)» فرمودند، در حالى كه دو روايت در كافى آمده [است] كه به نظر اين جانب مخالف صريح عموم دو آيه مزبور مى باشند.
1 – محمّد بن يحيى عن احمد بن محمّد بن عيسى عن محمّد بن خالد عن أبى البخترى عن أبى عبداللَّه عليه السلام قال: «إنّ العلماء ورثة الانبياء وذاك أ نَّ الانبياء لم يورّثوا درهماً ولا ديناراً وإنّما أورثوا أحاديث من أحاديثهم فمن أخذ بشى ءٍ منها فقد أخذ حظّاً وافراً».(3)
2- عن أبى عبداللَّه عليه السلام: قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله … إنّ العلماء ورثة الانبياء، إنّ الانبياء لم يورِّثوا ديناراً و لا درهماً ولكن ورّثوا العلم، فمن أخذ منه أخذ بحظّ وافر(4).
خواهشمندم برای رفع شبهه قلبی این جانب، جواب مرقوم فرمایید؟
باسمه تعالى شأنه
السّلام عليكم. اولاً، معناى آن در حديث اين است كه ميراث پيامبران به امّت خويش ميراث مادّى نيست، بلكه ميراث فرهنگى و علمى است.
ثانياً، احتجاج آن حضرت نسبت به گفته طرف مقابل است كه تعمّد نموده در اين كه بر خلاف مراد حمل كند. و جمله «ما تركناه صدقة» را جعل نموده است چون چنين حديثى از پيامبر گرامى نيامده است.
دمتم و دامت توفيقاتكم.
ديدگاههاي علمي آيت اللَّه العظمي سيد محمد هادي ميلاني قدس سره- ص/152
(1) نمل/ 16
(2) مریم/ 5-6
(3) اصول کافی 1/ 32
(4)همان 1/34