در مجموعه ای معتبر که آن را بعضی از فضلا گرد کرده اند دیدم و عین عبارت آن چنین است که:
«ضَربَةُ علیٍّ یومَ الخندَقِ یُفرِدُ المُثَنّیٰ و یُثَنِّي المُفردَ» یعنی ضربتِ علیّ {علیه السّلام}در روز خندق دو را یکی می کرد ویکی را دو.
این مطلب مضمون خبر است. مراد از قسمت دوّم عبارت واضح است، زیرا مراد آن است که مقتول با شمشیر علیّ {علیه السّلام} دو نیمه شده است ،یعنی ضربت چنان کاری بوده که شخص را دونیمه کرده، ولی اشکال در قسمت اوّل عبارت است که می گوید : دو را یکی می کند. و این که چگونه با شمشیر حضرت دو یکی می شود؟
من می گویم که: ظاهر این است که مراد از اثنین در این عبارت ،آن کسانی هستند که دو خدا گرفته اند و به سبب شمشیر حضرت علیّ {علیه السّلام}ایمان آورده و یک خدا برمی گزینند و موحّد و یکتا پرست می شوند.1_
____
1_کتاب گلزار اکبری ولاله زار منبری ، تألیف مرحوم حاج شیخ علی اکبر مجتهد نهاوندی «ره» ، چاپ سنگی مطبعهٔ علمیّه به خطّ شیخ الکتّاب نجفقلی هشترودی ،صفحهٔ ۷
🌾🍃🍃@madihehvamarsiah