توصیه به اهل منبر!

بیان حرکت سیدالشهداء علیه السلام و مسائل دین مرهون زحمات علماء و اهل منبر و مادحین است که در طول سالها باعث زنده نگه داشتن دین شده است. اینکه شنیده می شود گاهی مجالس بدون روحانی و منبر برگزار می گردد، راه انحرافی است و منشا و مقدمه راهی که باعث دورنگه داشتن مردم از تعلیمات اهل بیت و ائمه علیهم السلام می شود، همین حرکتهاست. حذف منبرها کار درستی نیست. منبر و مجلس امام حسین علیه السلام مکان آموزش افراد است. قدیم هم همین روش وجود داشت و مردم مطالب دینی را از مجلسها می گرفتند.

اوایل طلبگی ما در زنجان مرسوم بود که منبری اول احکام مورد ابتلا را برای مردم می گفت . برخی از احکام را مردم بلد نیستند و هدایت “بیّن الرشد” تبیین مسائل شرعی است. قدیم به این مساله مقید بودند اما متاسفانه الان به این مسائل کمتر توجه می شود. بهتر است مسائل مورد ابتلای مردم ابتدا گفته شود و سپس به بحث درباره موضوعی که انتخاب کرده اند بپردازند و این مطالب هم که گفته می شود باید جنبه هدایت داشته باشد.

بحمدالله منبری های زیادی از قدیم تا به امروز در دستگاه حضرت سیدالشهداء علیه السلام خدمت کرده اند و با بیان مسائل مختلف در تبیین اهداف قیام حضرت سید الشهداء علیه السلام، عمل کرده اند ولی همین مساله که دیگراحکام شرعی کمتر گفته می شود از مشکلات منبر است.

و دیگر این که علیرغم خدمت بسیاری از اهل منبر و اخلاص ایشان، متاسفانه برخی از اهل منبر کمتر به واقعیت پاببندند و در درجه اول به جذاب بودن و گرفتن منبرشان فکر می کنند درحالی که این روضه یک بهانه و معونه برای هدایت مردم در راستای خواست خداست و لذا باید سعی شود مطلبهای اساسی و مستند ارائه شود نه مطالبی که صرفا خوشایند مردم است.

البته خوب است که مطالب خوشآیند مردم بیان شود اما مطالبی انتخاب شود که مستند هم هست و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه دارد. اگر نگوییم همه اعتقادات مردم قسمت مهمی از اعتقادات مردم به همین تبلیغات منبری ها مرتبط است. مبانی علمی در حوزه بررسی می شود اما آنچه در میان مردم اعتقاد ایجاد می کند عواطف است و این عواطف از طریق همین منبرها ایجاد می شود لذا باید مسیر درست باشد و این مرضی خدا ی متعال و حضرت رسول صل الله علیه و آله است.

تلاش کنیم که ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد. اگر در منبر خلوص باشد تاثیر کلمات چندین برابر است. البته بیشتر افراد رعایت می کنند اما ما امیدواریم که این اخلاص و مستند حرف زدن عمومی شود.

لازم است بدانیم که دو چیز در ایمان و اعتقادات مردم مؤثر است یکی تبلیغات منبری ها و یکی هم اعمال کسانی که به تدین شناخته می شوند. مردم به ما نگاه می کنند واگر ما کج رفتیم در اعتقادات مردم تاثیر منفی می گذارد لذا روحانیون و متدینین ما باید در این زمینه خیلی دقت داشته باشند.

zanjani.i

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Clicky آیا می خواهید از آخرین مطالب با خبر شوید؟ ... خیر بله  
پیمایش به بالا