خورشید پشت ابر!

وجوه شباهت خورشید پشت ابر به امام زمان علیه السّلام در بیان علامهٔ مجلسی رضوان الله علیه

1-همانا نور وجود، علم و هدایت به مخلوقات به واسطه امام عصر -علیه السّلام- می‌رسد چنانچه در اخبار فراوان روایت شده است که آنان علت های نهائی خلقت هستند که اگر آنان نبودند، نور وجود به غیرشان نمی‌رسید. و به برکت آنان و شفاعت‌ شان و توسل به آنان، علوم و معارف بر مردم ظاهر می‌شود، بلاها از مردم دفع می‌شود و اگر نبودند، مردم بخاطر زشتی اعمال‌شان مستحق انواع عذاب بودند.

2- همانطور که خورشید پشت ابر است ولی مردم از آن بهره مند می‌شوند و هر لحظه مردم منتظر کنار رفتن ابر از جلوی آن هستند تا بهره مندیشان از آن بیشتر شود، همینطور شیعیان خالص امام زمان -علیه السّلام- منتظر خروج و ظهور ایشان هستند در هر وقت و زمانی و از آن ناامید نمی‌شوند.

3- منکر وجود امام زمان -علیه السّلام- با وجود زیادی آثار آن حضرت مانند منکر وجود خورشید پشت ابر و غایب از نظر هاست.

4-گاهی پشت ابر بودن خورشید برای مخلوقات، مفید تر از ظهور آن است، پس همینطور است غیبت امام زمان -علیه السّلام- در این دوران ها. بنابراین از مردم غایب شده است.

5- کسی نمی‌تواند مستقیماً به خورشید نگاه کند و چه بسا بخاطر ضعف چشم، با دیدن خورشید کور شود. امام زمان -علیه السّلام- نیز همینگونه هستند که امکان دارد ظهور آن‌حضرت به چشمان مردم آسیب برساند و وسیله کور شدن‌شان از دیدن حق بگردد. پس چشمان مردم در دوران غیبت، شایستگی ایمان به آن‌حضرت را در دوران غیبت پیدا می‌کند همانطور که چشم، با دیدن خورشید پشت ابر ضرر نمی‌کند.

6- خورشید از پشت ابر که بیرون می‌آید، برخی از مردم او را می‌بینند و برخی نمی‌بینند، همینطور امام زمان -علیه السّلام- در دوران غیبت برای برخی از مردم ظاهر می‌شوند و برای برخی ظاهر نمی‌شوند.

7- ائمه -علیهم السّلام- در نفع‌رسانی به همه مردم مانند خورشید هستند و کسانی که (از دیدن حق) کور باشند از فواید خورشید وجودشان بی‌بهره می‌مانند.

8- همانطور که شعاع خورشید به اندازه روزنه‌ها و پنجره‌های خانه‌ها و آنقدری که مانع در برابرش نباشد، وارد منازل مردم می‌شود، همینطور نیز مردم از انوار هدایت ائمه -علیهم السّلام- استفاده می‌کنند به اندازه‌ای که موانع شهوت‌های نفسانی و علایق جسمانی را از مشاعر و حواس‌شان و پرده‌های ضخیم مادیات را از قلب‌هایشان بر طرف کرده باشند به اندازه‌ای که مانند کسی که زیر خورشید ایستاده است، بتوانند از جمیع انوار ائمه -علیهم السّلام- بدون هیچ حجابی استفاده کنند.

 بحار الأنوار جلد ۵۲، صفحه ۹۳ – ۹۴،

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Clicky آیا می خواهید از آخرین مطالب با خبر شوید؟ ... خیر بله  
پیمایش به بالا