«محمد شمع جمع آفرینش»!

یا أیها النبى إنا أرسلناك شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا إلى الله بأذنه و سراجا منیرا،

یك كلمه‌اى عرض كنم به خدمت شما كه فارسى است، أحسن كلمة قالتها العجم این كلمه است: «محمد شمع جمع آفرینش» -صلی الله علیه و آله و سلم-

بهترین جمله‌اى كه در فارسى گفته شده شاید این كلمه است: «محمد شمع جمع آفرینش»، این شمع جمع را مى‌دانید چیست؟

قدیمها این چراغ برق و این حرفها نبود دیگر، دور هم كه جمع مى‌شدند یك شمعى روشن مى‌كردند، یك عده‌اى دور آن شمع مى‌نشستند، صحبتى داشتند، مجلسى داشتند، آن وقت این شمع یك نورى است در این بین، كه تمام این جمعیت دور این جمع مى‌شوند و از این نور استفاده مى‌كنند.

الآن اگر چراغ نباشد تاریك است، دیگر ما چیزى را نمى‌بینیم، نه یكدیگر را مى‌بینیم نه چیزى استفاده مى‌كنیم، نمى‌بینیم دیگر، اما اگر شمعى ـ‌در قدیم چون شمع بوده این تعبیر به شمع كرده- در وسط مجلس باشد عده‌اى دور آن جمع مى‌شوند و همه از نور آن شمع استفاده مى‌كنند، نیست این طور؟

خاتم انبیاء را این گوینده تشبیه كرده به شمع جمع آفرینش؛ یعنى تمام آفرینش از عوالم غیب، عالم شهادت، عالم دنیا، عالم آخرت، تمام عوالم، كل عوالم، همه از نور مقدس خاتم انبیاء استفاده مى‌كنند.

تعببر فوق العاده‌اى است، «محمد شمع جمع آفرینش»، یاد بگیرید! كه تمام آفرینش از نور مقدس این انوار مقدسه استفاده مى‌كنند، این حیوانات، تمام موجودات، انسان، غیر انسان، او رحمت واسعه الهى است، چه بفهمى چه نفهمى از او دارى استفاده مى‌كنى!

آن رحمت خاصه مال مؤمنین است، آن رحمت واسعه‌اى كه خداوند تبارك و تعالى فرستاده در این عالم، او رحمت واسعه‌اى است كه تمام موجودات از آن استفاده مى‌كنند، مى‌خواهد بفهمد یا نفهمد، این حیواناتى كه الآن استفاده مى‌كنند، هدایت تكوینى دارند، مورچه مى‌داند چطور زندگى كند، آن حیوان مى‌داند، زنبور عسل مى‌داند چه كار كند، آن حیوان دیگر، آن حیوان دیگر، بشر، این هدایت تكوینى چه بفهمد چه نفهمد از آنجا سرچشمه مى‌گیرد، از آن نور است.

اگر یك مقدارى هم بعضى از مطالب را هم نتوانستیم درست تلقى كنیم و بفهمیم باید ایمان بیاوریم لا اقل، دیگر منكر نشویم؛ چون اینها یك مطالبى است یك مقدار دقیق است.

ما الحمد لله شیعه هستیم، به این مطالب ایمان داریم، نهایت به گوشمان بعضى چیزها نخورده، اگر بگوشمان بخورد البته باور مى‌كنیم ایمان مى‌آوریم.

تمام عوالم، تمام موجودات، تمامشان چه بدانند چه ندانند، چه بفهمند چه نفهمند، از آن نور واقعى از آن انوار مقدسه استفاده مى‌كنند و سراجا منیرا.

حالا این كلمه را هم باز تكرارش كنیم، یك رحمت واسعه‌اى دارد خداوند تبارك و تعالى كه این انوار مقدسه یا رحمة الله الواسعة، رحمت واسعه الهى هستند؛ یعنى چه رحمت واسعه؟

یعنى تمام كائنات، تمام موجودات از این انوار مقدسه استفاده مى‌كنند، اینها واسطه‌اند، واسطه در فیوضات الهى، تمام موجودات از نور ولایت اینها، از نور علم اینها استفاده مى‌كنند، حتى حیوانات، تمام موجودات.

آن رحمت خاصه كه از علم آنها انسان استفاده بكند آن دیگر مختص به مؤمنین است كه از آن نور استفاده كنند و هدایت بشوند و راه را از چاه تشخیص بدهند و وارد عمل شوند!

“از مجموعه بیانات عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Clicky آیا می خواهید از آخرین مطالب با خبر شوید؟ ... خیر بله  
پیمایش به بالا