قل إن كنتم تحبون الله فاتبعونى یحببكم الله.
پیروى از دستورات خاتم انبیا -صلى الله علیه و آله- آن طورى كه هست،كسى بكند محبوب خدا مىشود، كسى را هم كه خدا دوست داشته باشد به او مىدهد چیزهایى كه لا عین رأت و لا أذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر، هر چه كمال باشد، هر چه مقام باشد، كنهها الربوبیة، هر چه هست همین است، اینها را باید انسان بداند و عمل كند، آن باقى دیگر همه حرف است، آدم این طور خیال مىكند.
طریق عبودیت چیست؟ چه دستورى دادهاند؟ آدم خیال مىكند باید این طورى باشد، شاید خیال نباشد.
این حدیدهى محماة، -خوب توجه بفرمایید- آهن را توى آتش بگذارید، این آتش احاطهى كامل پیدا مىكند بر این آهن، و حرارتش هم محیط به این است، و كسب مىكند این آهن از حرارتِ آتش، و آن آثارى كه در خود آتش است در این آهن هم هست، این آهن هم هیچ وقت آتش نخواهد بود، آهن، آهن است، اما حرارت پیدا مىكند، روشنى پیدا مىكند، نور است، روشنى است، حرارت است.
آن وقت اگر به این آهن بگویند نور، عیبى ندارد؛ چون حامل نور است. -االبته این مثال است یك وقت تشبیه نشود، سبحان الله باید گفته شود- و راهش این است كه آهن توى آتش باشد، نزدیك آتش باشد و راهش را هم نشان دادهاند.
پس این آهن هیچ وقت آتش نمىشود، حرارت نمىشود، آهن، آهن است، و این آهن سنخیت هم ندارد ذاتا با آن حرارت خودش، این غیر از آن است، و آن هم غیر از این است، و لكن این به مقام قرب و وصول و لقاء رسیده است -نه آن لقاء به معنى فناء- و راهش هم عبودیت است.
بهترین عبادت هم همین نماز است. نماز یك عملى است اولش تكبیر، آخرش تسلیم، و لكن ریزه كاریهایى كه براى این معین شده كه آنها شرایطش است، اگر با همهى آنها كسى بخواند، این هم معراج روحانى است كه براى امت خاتم الآنبیاء به كرامت پیغمبر اكرم عطا شده به این امت، معراج مؤمن است.
آن وقت اگر واقعا انسان یك نماز را بتواند با آن ریزه كاریهائى كه معین شده، اگر انجام بدهد، نزدیك مىشود آنجا، آن وقت این كنهها الربوبیه كه مىرسد به آنجا. آنچه آن آتش مىكند این هم مىكند. -البته اینها براى تقریب ذهن است- آن باقى دیگرش همهاش زیادى است، فلان مرشد چه دستور بدهد و چیزهاى جعلى و…
حالا همین نماز را اگر با آداب و شرائط آدم بخواند، این معراج مؤمن است. این منجنیقى است كه مؤمن را مىبرد بالا، منجنیق است دیگر، معراج است، نردبان قرب است.
لكن آن ریزهكاریهایش این است كه این قربان كل تقى، كه تمام دستورات در همین كلمه هست، فاتبعونى یحببكم الله!
پیروى خاتم انبیاء به چیست؟ به این كه متقى باشد دیگر، وظایف واجب را انجام دهد و از محرمات اجتناب كند.
محرمات از مهلكات است، از مبعّدات است.
همه چیز توى همین نماز هست، اما آن ریزهكاریهایش باید باشد، واقعا متقى باشد، واقعا خدا پرست باشد، واقعا از خدا بترسد، واقعا عبادت كند، این ریزه كاریهایش خیلى مهم است.
همان طورى كه ذات قدوس حق، معراج جسمانى براى خاتم انبیاء قرار داده، به كرامت خاتم انبیاء یك معراج روحانى هم براى این امت قرار داده كه انسان برود بالا، نزدیك كند. -خوب اینها البته معلوم است مراد از بالا و پایینش چیست- خودش را نزدیك كند.
وسیلهى قرب هم همین نماز است، عبادت است و تقواست،- تقواى به تمام معنا- حالا این براى كه پیدا بشود؟- و این مسلم هر كس این طور باشد بلا اشكال نزدیك مىشود به آنجا، و بعد هم كنهها الربوبیة مىشود!
“از مجموعه بیانات عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی”