نگاهی به دعای سحر!

سؤال: مگر صفات خدای متعال فاضل و افضل و به و بهتر دارد که می خوانیم:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ‏ بَهائِكَ‏ بِأَبْهاهُ‏ وَ كُلُّ بَهائِكَ بَهِيٌّ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهائِكَ كُلِّهِ،…اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَسْأَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِأَنْوَرِهِ وَ كُلُّ نُورِكَ نَيِّرٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ كُلِّهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِأَوْسَعِها وَ كُلُّ رَحْمَتِكَ واسِعَةٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ كُلِّها. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كَلِماتِكَ بِأَتَمِّها وَ كُلُّ كَلِماتِكَ تامَّةٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكَلِماتِكَ كُلَّها…

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ أَسْمائِكَ بِأَكْبَرِها وَ كُلُّ أَسْمائِكَ كَبِيرَةً، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَسْمائِكَ كُلِّها…

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نافِذٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعِلْمِكَ كُلِّه‏…

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آياتِكَ بِأَكْرَمِها وَ كُلُّ آياتِكَ كَرِيمَةٌ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِآياتِكَ كُلِّها،

پاسخ شاید این باشد که مقصود صفات و اسماء تدوینی که دلالت بر مسمی و ذات حق متعال می کنند نباشد و الا عظمت و جلال و کمال و قدرت و علم او – که عین ذات اوست- همه اش بی نهایت و نا محدود است و کامل و اکمل در آن راه ندارد.

بلکه منظور صفات و اسماء و کلمات و آیات تکوینی باشد یعنی مخلوقاتِ حق تعالی که در آن کامل و اکمل و فاضل و افضل راه دارد که ما برای برآورده حاجات و درخواست نیازهایمان حق تعالی را به حق آنها  قسم می دهیم.

و این معنا در آیات و ادعیه و زیارات و روایات شواهد بسیاری دارد:

وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الَّذِي خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي‏ ظِلِّكَ‏ فَلَا يَخْرُجُ مِنْكَ إِلَى غَيْرِك‏ (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 815)

إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبين (آل ‏عمران : 45)

حضرت عیسی کلمة الله است.

و نحن کلمات الله التامات

وَ اللَّهِ مَا لِلَّهِ نَبَأٌ أَعْظَمُ‏ مِنِّي‏، وَ لَا لِلَّهِ آيَةٌ أَعْظَمُ‏ مِنِّي‏. (شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 417)

«قال أمير المؤمنين عليّ عليه السّلام: ما للّه آية أكبر منّي». (البرهان في تفسير القرآن، ج‏3، ص: 15)

وَ أَنَا أَسْمَاءُ اللَّهِ الْحُسْنَى وَ أَمْثَالُهُ‏ الْعُلْيَا، وَ آيَاتُهُ الْكُبْرَى. (مختصر البصائر، ص: 132)

به عبارت دیگر افعل تفضیل در ارتباط با مظاهر صفات خداست نه با خود صفات

مثلا همه موجودات آیت خدا هستند “وفی کل شیء له آیه تدل علی انه واحد” و لکن امیر المؤمنین علیه السلام نشانه بزرگتر عظمت الهی است.

و یا حضرت عیسی کلمة الله است اما امیر المؤمنین علیه السلام کلمه تامه است.

و یا مخلوقات حق تعالی اسماء تکوینی او هستند اما معصومین علیهم السلام اسماء حسنی و تامه او هستند.

البته آنچه گفته شد از سخنان بعضی از بزرگان استفاده می شود و مطلب نیاز به شرح و بسط بیشتری دارد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Clicky آیا می خواهید از آخرین مطالب با خبر شوید؟ ... خیر بله  
پیمایش به بالا