كسانى كه قرآن بر آنها نازل شده حامل علم الهى هستند، كه علم قرآن پهلوى آنهاست كه در درجهى اول خود خاتم انبیاء صلّى الله علیه و آله است، كه علم قرآن نزد خود خاتم انبیاء هست، كسى كه قرآن بر او نازل شده، علم قرآن هم به او داده شده، معقول نیست كه خداوند عالم آیات قرآن را بر پیغمبر به واسطهى جبرئیل نازل كند، این طور بفرماید: شما این آیات را براى مردم بخوان آنها بفهمند خودت بلد نباشى! این طور كه نیست، خود خاتم انبیاء حامل علم قرآن است، همان طورى كه احترام خود قرآن، علم قرآن، معارف قرآن لازم است، احترام حامل قرآن هم لازم است.
آن كسى كه حامل علم قرآن است؛ یعنى علمش پیش اوست، من عنده علم الكتاب، لا یعرف القران الا من خوطب به، آن كسى كه علم قرآن پیش اوست، خداوند تبارك و تعالى به وسیلهى او قرآن را فرستاده، خود او و اوصیاى او كه حامل علم قرآن هستند، احترام اینها هم بر همهى مردم لازم است.
احترام آنها چطور است؟ به این است كه قلبا و قالبا باید علاقمند باشى، قلبا باید دوستشان داشته باشى، قالبا هم اطاعت كنى، هر چه مىفرماید باید بگویى چشم! این را حالا سربسته، بعد باز یك مقدارى انشاءالله مبسوطتر … چون مطالب به طور قبض و بسط صحبت مىشود اول مختصر، بعد خورده خورده مبسوطتر بحث مىشود.
آن وقت تعظیم و احترام قرآن چطور واجب بود كه بى وضو نمىتوانستى دست بزنى؟! آن كسى كه علم قرآن پیش اوست، آن كسى كه خلیفة الله است…
معناى خلیفة الله، معناى امام، معناى پیغمبر این است كه خداوند حجاب بین او و بین مطالب وحقایق را برداشته، همه چیز را مىبینند و مشاهده مىكنند، علم آنها لدنّى است، علم اكتسابى نیست مثل ماها.
آن وقت این كسى كه حامل علم الهى است همان طورى كه تعظیم علم خدا، كلام خدا لازم است، بى وضو نباید دست بزنى! بلكه باید ببوسى، احترام كنى، حامل آن علم هم، آن كس كه علم الهى پهلوى اوست آن هم همین طور است.
باید به زیارتش بروى، باید ببوسى دست او را، باید احترامش كنى، باید ضریحش را هم ببوسى، در و دیوارش را هم تعظیم كنى، قرآن را چطور مىبوسیدى، چطور قرآن را بى وضو دست نمىزدى، حرام بود، احترام حامل قرآن هم همین طور، این را انشاء الله یك مقدارى مفصل تر صحبت مىكنیم، حالا اجمالا، سربسته به ذهنمان بیاید.
همان طورى كه احترام خود كلام الله مجید، احترام علم واجب است، احترام حاملین علم، كسانى كه خداوند علم را بر آنها تحمیل فرموده، عطا كرده، و آتیناه من لدنّا علما، علم مرحمت كرده، أوتیت جوامع الكلم، این كسى هم كه حامل علم الهى است، نمایندهى خداست، احترام این هم لازم است!
“از مجموعه بیانات عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی”