بدترین چیزها از براى انسان معاشرت سوء است!

این معاشرتهایى كه انسان دارد، بدترین چیزها از براى انسان معاشرت سوء است، شاید مضرترین چیزها براى هلاك شدن انسان معاشرت سوء است، با رفیق بد، با رفیق غیبت كن، با رفیق دروغگو، با رفیق تهمت زن، همین که  پهلوى هم نشستند فورى شروع به غیبت مى‌شود، فورى شروع مثلا به تهمت مى‌شود، شروع مثلا به دروغ مى‌شود، و… شاید این قدر این مطلب تأكید شده، معاشرت باید با كى داشته باشى.

این مطلب كه معاشرت سوء از همه چیز ضررش براى انسان شاید بیشتر باشد، این از آن مطالبى است كه هم گفته شده، هم نوشته شده، هم تجربه شده. بعضى از مطالب این طورى است ها! هم گفته شده، تأكیده شده، هم تجربه شده، هم نوشته شده، همه چیزش، این از آن مطالب است. نظما و نثرا پر است كتابها، كتب اخلاق، روایات، احادیث نسبت به این جهت، این از چیزهاى مسلم است، بیا برو هم ندارد، و هر كسى كه خودش بخواهد تجربه كند ملتفت مى‌شود.

ممكن نیست آشپز توى آشپزخانه دستش، لباسش چرب نشود، سیاه نشود، این نمى‌شود دیگر! این معاشرت دارد  با آن، شما انتظار داشته باشید مثلا آن آشپزى كه الآن پهلوى دیگ است از صبح تا ظهر آنجا مشغول است اصلا دستش چرب نشود، دستش سیاه نشود، لباسش مثلا چرب نشود، نمى‌شود.

…گاهى آقا با معاشرت با رفیق بد، انسان من حیث لا یشعر (ندانسته) فاسد مى‌شود، با رفیق بد من حیث لا یشعر، بدانى یا ندانى خراب مى‌شود، فاسد مى‌شود آدم، بنشین با كسانى كه از ایشان استفاده دینى مى‌كنى، لااقل از حرف مباح دیگر تجاوز نشود دیگر، عجب! ولا تكونوا كالذین نسوا الله فأنساهم أنفسهم.

از مجموعه بیانات عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح الله قوچانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Clicky آیا می خواهید از آخرین مطالب با خبر شوید؟ ... خیر بله  
پیمایش به بالا